dimarts, 30 de maig del 2017

Unitat d'Intervenció Ràpida

En una entrada penjada en Facebook, en què reflexionava sobre l'assumpte del projecte de museu de l'empresa Inelcom, vaig dir que el procediment seguit des de la plataforma Xàtiva Digna per a convocar una reunió el dia 29 de març havia estat irregular. ¡Tant li fa! En realitat, allò no era un fòrum de debat. Es tractava d'una reunió per a organitzar una "Unitat d'Intervenció Ràpida", que actuès sobre un perill que encara no s'havia materialitzat, ni ningú no sabia si finalment es materialitzaria. Algunes persones estaven disposades a declarar la guerra preventiva. I en la guerra val tot: desqualificacions, mentides, exageracions, desinformació... En aquella reunió, una xica va dir: «L'Ajuntament està incomplint les lleis.» Una persona del públic la va traure de l'error: «L'actual ajuntament no pot haver incomplit cap llei, perquè encara no ha rebut en el registre d'entrada cap projecte concret.» Algunes de les troles que s'hi arribaren a dir eren cridaneres. Una persona afirmà açò: «Inelcom vol desmuntar les muralles i traslladar-les a un altre lloc.» Jo, que en veure l'ambient, havia determinat de no parlar, vaig sol·licitar finalment la paraula. Vaig fer dues afirmacions inicials: que no m'acaba d'agradar l'emplaçament proposat per la mercantil i que el veia amb escasses possibilitats de prosperar. Després, vaig assajar d'argumentar. Segons el meu parer, qui havia incomplit la normativa havia estat l'ajuntament anterior. No crec que tot allò que s'estava dient sobre les intencions de l'empresa fos cert... Un dels presents em va cridar irat: «¡Estàs defensat Quilis!» Em podria haver estalviat la intervenció; no era dia per a matisos ni per a exercir la llibertat d'expressió. Algunes persones presents a la reunió estaven crispades. Qui m'havia interromput m'ho confirmà després, en privat. En preguntar-li per què s'havia alterat, em contestà: «¡Això que has dit no tocava exposar-ho ací! ¡No era el dia!» En fi, des d'aquella declaració de guerra preventiva, els seus partidaris s'han empleat a fons. ¡Objectiu militar aconseguit! Inelcom trau bandera blanca. El museu d'art contemporani no vindrà a Xàtiva i la nostra ciutat continuarà en l'estat catatònic de sempre.